برچسب ها

نظرسنجی سایت

نظرسنجی سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 5
  • بازدید دیروز : 4
  • بازدید کل : 68105

اپوکسی شفاف


اپوکسی شفاف

اپوکسی شفاف

اپوکسی شفاف یا لاک اپوکسی موارد درخواست زیادی دارد عمده ترین آن در قالبگیری قطعات الکترونیکی و لامپ های LED و همچنین در کفپوش های اپوکسی سه بعدی می باشد. در ادامه به منظور بررسی عوامل موثر بر شفافیت، به مواد اولیه آن پرداخته می شود:

اپوکسی شفاف که بصورت فیلمی نازک و یا با ضخامت های تا چند میلی متر اجرا می گردد و یا حتی بصورت قالبگیری در شکلهای مختلفی ریخته گری می گردد از رزین اپوکسی و هاردنر اپوکسی تشکیل شده است. در اثر واکنش رزین با هاردنر آمین فیلم سختی تشکیل می شود که بخش عمده ایجاد یک اپوکسی شفاف مربوط به شفافیت رزین و هاردنر مصرفی می باشد.

رزین اپوکسی عموما ته رنگ زرد داشته که مربوط به فرایند تولید آن و رنگبری آن می گردد. بهترین نوع موجود رزین اپوکسی با کد 828 ساخت شرکتHexion آلمان است که کاملا شفاف و بدون رنگ است. معمولاً مقیاس و استاندارد مقایسه ای رنگ رزین های مایع Apha و یا Gardner است که مقیاس Apha وسیع تر است و عدد Apha 50 معادل 1 در مقیاس Gardner است. بعنوان مثال رنگ آب مقطر بدون هیچ گونه یون و املاح در مقیاس Apha کمتر از 10 واحد می باشد.

دومین عامل تاثیرگذار بر اپوکسی شفاف، هاردنر آن است. هاردنر اپوکسی نیز عموماً رنگ زرد دارد و در برخی موارد ته رنگ بنفش. همچنین در صورتی که مدت زیادی از ساخت هاردنر بگذرد و بسته بندی در ظرف آهنی باشد بعلت تشکیل کمپلکس آهن رنگ بنفش یا قرمز بیشتر می شود.

به همین خاطر بهتر است از هاردنر اپوکسی که مدت زیادی از تاریخ تولید آن نگذشته باشد استفاده گردد. هاردنر X-205 محصول شرکت مانا پلیمر هاردنری کاملاً شفاف و بی رنگ است که در مقیاس Apha رنگ آن کمتر از 20 واحد می باشد.

همانگونه که ذکر گردید مخلوط رزین و هاردنر در هنگام مصرف تولید اپوکسی شفاف می نماید بنابراین هر چه قدر رنگ رزین و هاردنر مصرفی کمتر باشد لاک حاصله شفاف تر است.

به غیر از موارد فوق الذکر نکات دیگری نیز در اپوکسی شفاف موثر است که ذکر می گردد. مخلوط رزین و هاردنر عموماً غلظت و ویسکوزیته بالایی دارد بنابراین در هنگام اجرا، حباب های ایجاد شده به راحتی خارج نمی گردند. برای خروج حباب از اپوکسی شفاف دو راه وجود دارد:

  1. استفاده از مواد افزودنی ضدحباب مانند EFKA 2722 و یا EFKA 2723 و یا BYK A530 که باعث کاهش کشش سطحی و بالا آمدن و خارج شدن حباب می گردد.
  2. رقیق کردن لاک شفاف توسط رقیق کننده های واکنشگر مانند CARDURA E10 که باعث می شود مخلوط رقیق تر شده و حباب ها به راحتی خارج گردد.

در حالت اول استفاده از مواد افزودنی موثر است ولی حضور مواد افزودنی در اپوکسی شفاف، باعث کدر شدن آن می گردد و مخلوط تار می شود. بنابراین رقیق کردن اپوکسی شفاف توسط رقیق کننده های واکنش گر تنها راه خروج آسان حباب می باشد.

شرکت مانا پلیمر علاوه بر فروش رزین اپوکسی شفاف و هاردنر اپوکسی شفاف و رقیق کننده واکنشگر (ماده اولیه) و همچنین محصول نهایی لاک اپوکسی شفاف را نیز در سبد محصولات خود جهت فروش دارد.

در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که رزین اپوکسی به مرور زمان، تمایل به زردی و افت براقیت دارد که می بایست در نظر گرفته شود. همچنین در هنگام مخلوط کردن دو جزء لاک اپوکسی شفاف واکنش گرما زا بوده و تولید دما می کند که بالا رفتن دما باعث زردی می شود. لذا توصیه می گردد پس از مخلوط کردن کامل رزین اپوکسی با هاردنر اپوکسی لاک شفاف حاصله سریعاً بر روی سطح اجرا گردد.

کفپوش اپوکسی شفاف

تعاریف مرتبط با اپوکسی شفاف

رزین اپوکسی شفاف: منظور از رزین اپوکسی ماده اولیه بوده که ساخت شرکتهای بزرگ مانند Hexion آلمان یا پتروشیمی خوزستان می باشد.

هاردنر اپوکسی شفاف: منظور از هاردنر اپوکسی ماده اولیه بوده که با رزین اپوکسی واکنش داده و سخت می شود (خشک کن) که این محصول توسط شرکت ماناپلیمر با کد X-205 تولید می گردد.

لاک اپوکسی شفاف: منظور محصول آماده به مصرف در دو بسته بندی B و A بوده که توسط کارخانجات رنگ سازی مانند شرکت مانا پلیمر از مواد اولیه تولید و آماده مصرف می گردد. در فرمولاسیون لاک اپوکسی شفاف از رقیق کننده واکنش گر هم استفاده می شود.

اپوکسی شفاف: منظور فیلم یا پوششی سخت شده از جنس اپوکسی بوده که توسط مجریان اجرا و سخت شده است. اپوکسی شفاف مصرف زیادی در کفپوشهای سه بعدی بعنوان لایه اخر و محافظ تصویر سه بعدی نصب شده، دارد و همچنین در تابلوهای LED از اپوکسی شفاف جهت تثبیت لامپهای LED استفاده می گردد. ضمن اینکه در صورتی که بخواهیم یک مدار الکترونیکی را محفوظ نگاه داریم از اپوکسی شفاف و یا اپوکسی فام دار استفاده می گردد.

موارد مصرف اپوکسی شفاف

  1. کفپوش های سه بعدی اپوکسی.
  2. کفپوش های تزئینی اپوکسی.
  3. مدارهای الکترونیکی جهت تثبیت مدار و محافظت از مدار.
  4. پوشش محافظ بر روی بدلی جات جهت جلوگیری از کدر شدن.
  5. بعنوان ماتریس یا چسب اپوکسی.

 

 

 

 

 

  انتشار : ۲۶ تیر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 965

کلیه حقوق محفوظ است.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما