برچسب ها

نظرسنجی سایت

نظرسنجی سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 11
  • بازدید دیروز : 5
  • بازدید کل : 68116

کفپوش ورزشی


کفپوش ورزشی

کفپوش ورزشی
 

یکی دیگر از کاربردهای کفپوش های پلیمری، کفپوش ورزشی است. بر اساس اینکه سالن یا فضایی که کفپوش می شود چه نوع کاربردی دارد و چه ورزشی در آن انجام می شود نوع کفپوش انتخاب می گردد. بعنوان مثال کفپوش پیست پیاده روی یا دو میدانی از جنس پلی اورتان تار انتخاب می گردد و کفپوش زمین بدمینتون و یا کفپوش فضاهای بازی کودکان از جنس لاستیک با ضخامت بالا است.
در انتخاب نوع کفپوش ورزشی استانداردهایی وجود دارد که می بایست رعایت گردد. یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب کفپوش ورزشی میزان برگشت توپ در سالن هایی است که در آن هندبال یا بسکتبال بازی می شود. استفاده از کفپوش اپوکسی و یا کفپوش پلی اورتان با سختی در واحد Shord از 60 الی 70 در سالن های فوتسال، تنیس روی میز، اسکیت و ورزشهای از این دست متداول است.

چه سطوحی برای کفپوش ورزشی لازم داریم؟

برای اجرای کفپوش اپوکسی یا کفپوش پلی یورتان در سالن های ورزشی به یک سطح بتنی و با سطح فرش شده با موزائیک نیازمندیم. شایان ذکر است که روش آماده سازی و اجرا کفپوش ورزشی مشابه سایر کفپوش ها می باشد و صرفاً مواد رویه آن با سختی با واحد Shord ذکر شده اجرا می گردد.

 

 

کفپوش ورزشی در قدیم

عموماً در قدیم کفپوش سالن های ورزشی از جنس PVC و بصورت رول بود که پس از زیرسازی و تراز کردن سطح بر روی آن سطح می شد. این کفپوش ها در قیاس با کفپوش ورزشی یا کفپوش ورزشی پلی اورتان شامل ضعف های زیر است:

  • محدودیت در انتخاب فام.
  • امکان محدود کردن خط کشی و علامت گذاری.
  • فرسایش سریعتر کفپوش های رولی PVC.
  • داشتن درز و لبه احتمالی
  • احتمال جدا شدن و درآمدن در اثر شستشو
  • عدم امکان ترمیم موضعی

تنها مزیت کفپوش ورزشی pvc در قیاس با کفپوش اپوکسی ورزشی قیمت ارزان تر آن میباشد.

فام کفپوش ورزشی

عموماً کفپوش های ورزشی در فامهای سبز، آبی و خاکستری اجرا می گردد که باعث آرامش ورزشکار بوده و خط کشی آن با فام های سفید یا زرد صورت می گیرد.

ضخامت و نحوه اجرا کفپوش ورزشی

در صورت صاف بودن سطح کفپوش ورزشی اپوکسی یا پلی اورتان عموماً با ضخامت حداکثر 3 میلی متر اجرا می گردد و باید توجه داشت که لایه نهایی حتما بصورت پوست پرتقالی اجرا گردد.

اجرا لایه پوست پرتغالی نهایی به دو منظور است:

  • تفرق نور و عدم بازتاب نور در یک جهت و آزار چشم ورزشکار.
  • عدم لیزی جهت جلوگیری از سرخوردن.

کفپوش ورزشی پلی یورتان

کفپوش ورزشی می بایستی به گونه ای باشد که بتواند تنش ها و شوک های وارد شده را جذب نماید. کفپوش پلی یورتان ورزشی از بهترین مواد جهت دست یابی به این خصوصیت می باشد. استانداردهای مورد تایید فدراسیون بین المللی بر اساس این نوع مواد تعیین گردیده است.
کفپوش پلی یورتان ورزشی بدون درز بوده و به راحتی تمیز می گردد. این نوع کفپوش ورزشی در برابر نور خورشید و رشد باکتری و قارچ مقاوم بوده و همچنین قابلیت ضربه پذیری بسیار بالایی دارد که باعث می گردد احتمال صدمه دیدن ورزشکار به حداقل میزان ممکن برسد.
حداقل ضخامت اجرایی در کفپوش ورزشی پلی یورتان 7 میلیمتر می باشد.

کاربرد کفپوش ورزشی پلی یورتان

  1. سالن ورزشی چند منظوره فوتسال، والیبال، بسکتبال، تنیس و هندبال
  2. زمین ورزشی داخل سالن (Indoor)
  3. زمین ورزشی فضای باز (Outdoor)

خصوصیات و ویژگی های کفپوش ورزشی پلی یورتان

  1. جذب ضربه بسیار بالا در مقایسه با دیگر کفپوش ها
  2. حداقل میزان ممکن در آسیب دیدگی ورزشکاران
  3. مقاوم در برابر نور خورشید
  4. تنوع رنگ و قابلیت طراحی
  5. واکنش مناسب در برابر ضربه ی توپ
  6. ضد لغزش و مقاوم در برابر سایش
  7. چسبندگی مناسب به سطوح بتونی, موزاییک و غیره
  8. دارای سطحی بدون درز و کاملا مسطح و یکپارچه
  9. قابل شستشو با شوینده های معمول
  10. طول عمر بسیار بالا ـ بین 10 الی 15 سال

مشخصات فنی کفپوش ورزشی پلی یورتان و لایه های تشکیل دهنده ی آن

پرایمر کفپوش ورزشی پلی یورتان

این ماده بر پایه پلی یورتان بوده و بر روی سطح زیر کار مانند بتن, موزاییک و غیره اجرا می گردد. این ماده با ویسکوزیته پایین در سطح نفوذ کرده و باعث افزایش چسبندگی به زیرآیند می شود. بتن زیرآیند می بایستی بدون رطوبت و عاری از هرگونه آلودگی مانند روغن, گریس, رنگ, گرد و خاک و ... باشد.

چسب

جهت چسباندن لایه SBR و یا شوک پد از چسب های پلی یورتان با خاصیت انعطاف پذیری بالا استفاده می گردد.

لایه SBR یا شوک پد

این لایه شامل خرده لاستیک هایی است که با چسب پلی یورتان به یکدیگر چسبیده و به صورت ورقه ای بر روی سطح قرار داده می شوند. ضخامت نهایی کفپوش پلی یورتان وابسته به ضخامت لایه SBR قابل تغییر می باشد. حداقل ضخامت لایه شوک پد یا SBR 5 میلیمتر است. در برخی موارد گرانول های پلی یورتان به همراه چسب با استفاده از دستگاه finisher بر روی سطح اجرا می گردد.

ماستیک و الیاف تقویت کننده کفپوش ورزشی

لایه ماستیک بر پایه رزین پلی یورتان بوده و جهت پر کردن درزها و خلل و فرج به کار می رود. در صورتیکه نیاز به افزایش مقاومت های مکانیکی کفپوش ورزشی نیز مدنظر باشد قبل از اجرای ماستیک یک لایه الیاف تقویت کننده از جنس الیاف شیشه بر روی سطح لاستیک اجرا می گردد و سپس ماستیک کاری در کفپوش ورزشی انجام می شود.

لایه میانی کفپوش ورزشی پلی یورتان

پس از اجرای ماستیک پلی یورتان, لایه میانی کفپوش ورزشی با خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالا بر روی ماستیک اجرا شده و یک سطح صاف حاصل می گردد.

لایه نهایی کفپوش ورزشی پلی یورتان

این لایه بسیار انعطاف پذیر بوده و با توجه به نوع رنگ درخواستی بر روی سطح اجرا می گردد. کفپوش ورزشی پلی یورتان کمی مات بوده و انعکاس نور بر روی آن حداقل میزان ممکن می باشد.

نحوه اجرای کفپوش ورزشی پلی یورتان

  1. در صورتیکه رعایت استانداردهای بین المللی مدنظر باشد می بایستی لایه های ذکر شده در بالا رعایت گردیده و اجرا گردد. معمولا کفپوش ورزشی با مشخصات بالا در زمین های ورزشی حرفه ای و جهت برگزاری بازی های رسمی و ملی در نظر گرفته می شود. قیمت کفپوش ورزشی پلی یورتان در این روش نسبت به کفپوش ورزشی معمولی بسیار بالاتر خواهد بود.
  2. در زمین های ورزشی تمرینی و زمین هایی که بازی های رسمی در آن انجام نمی گیرد, جهت کاهش قیمت کفپوش ورزشی, لایه SBR حذف گردیده و تنها لایه های رویه پلی یورتان با ضخامت 3 میلیمتر اجرا می گردد. مشخص است که این نوع کفپوش ضربه پذیری کمتری نسبت به روش استاندارد خواهد داشت اما قیمت کفپوش ورزشی اجرا شده به مراتب کمتر خواهد بود.

خصوصیات مکانیکی کفپوش ورزشی پلی یورتان

خصوصیات کفپوش ورزشی پلی یورتان که می بایستی مدنظر قرار داده شود مواردی همچون ضریب ازدیاد طول نسبی, چسبندگی, مقاومت نسبت به ضربه, مقاومت سایشی, ضریب اصطکاک, مقاومت کششی و فشاری و سختی آن می باشد که طبق استانداردهای خاص می بایستی اندازه گیری شده و نتایج آن مشخص شده باشد.
تفاوت تست های مربوط به لایه میانی و رویه مربوط به مقاومت سایشی و ضریب اصطکاک می باشد که در لایه میانی حائز اهمیت نیست.

در انتها می بایستی ذکر گردد که کفپوش ورزشی پلی یورتان مایع بوده و به صورت دو جزء مجزا ارائه می گردد. هنگام اعمال دو جزء با یکدیگر ترکیب گردیده و بر روی سطح اعمال می شود. موارد خاصی می بایستی در اجرای کفپوش ورزشی پلی یورتان رعایت گردد که باعث می گردد کفپوش ورزشی پلی یورتان تنها توسط افراد مجرب و با تجربه قابل اجرا باشد.

 

  انتشار : ۲۶ تیر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 870

دیدگاه های کاربران (0)

کلیه حقوق محفوظ است.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما